تفاوت پروفیل و قوطی؛ مشخصات و کارایی هر کدام چیست؟

بنر مقالات

از پرکاربردترین مقاطع فولادی که در بیشتر صنایع نظیر ساختمان سازی استفاده می شوند، باید به قوطی و پروفیل آهن اشاره داشت. البته این دو مقاطع فولادی، دارای تفاوت‌ هایی با یکدیگر هستند که در زمان خرید آنها باید به تفاوت پروفیل و قوطی نیز توجه نمود. در ادامه این مطلب ما به بررسی تفاوت‌ های این دو مقطع فولادی پرداخته ایم، پس با ما همراه باشید.

انواع پروفیل و قوطی

پروفیل چیست

پروفیل نوعی مقطع آهنی است که طول آن بسیار بلندتر از سایر آهن‌ ها بوده و در کل سطح مقطع، طول آن کاملاً ثابت و پایدار است. برای درک بهتر این موضوع، می‌ توانیم تیرآهن را مثال بزنیم. تیرآهن خود نوعی پروفیل محسوب می‌ شود که تمامی سطح آن به شکل H می‌ باشد و در تمام طول آن، سطح مقطع یکسان و ثابت است. در مجموع پروفیل‌ ها در مقطع باز و بسته دسته بندی می‌ شوند. پروفیل‌ های مقطع باز در برگیرنده انواع تیرآهن‌ ها و ناودانی‌ ها هستند و پروفیل‌ های مقطع بسته لوله‌ ها و قوطی‌ ها می‌ باشند. پس می‌ توان اینگونه نتیجه گرفت که قوطی‌ ها، در واقع زیر مجموعه پروفیل‌ ها هستند. قوطی‌ ها که یک مدل از پروفیل مقطع بسته به شمار می‌ روند، دارای مقطع‌ هایی به شکل مربع یا مستطیل می‌ باشند و بیشتر در ساختمان سازی کاربرد دارند.

ویژگی های انواع پروفیل

انواع پروفیل به عنوان یک مقطع فولادی، دارای ویژگی‌ های منحصر به فردی هستند که همین امر سبب متمایز ساختن آنها با دیگر انواع آهن آلات شده است. در واقع این ویژگی‌ ها، تفاوت بین پروفیل و قوطی را ایجاد نموده است. انواع پروفیل دارای قابلیت آبکاری هستند. پروفیل‌ ها را می‌ توان در اندازه‌ ها و ابعاد گوناگون تولید نمود و این یک قابلیت خاص برای این مقطع فولادی است. پروفیل وزن بسیار سبک‌ تری نسبت به دیگر آهن آلات دارد، به همین دلیل هم خرید آن مقرون به صرفه‌ است.

کاربردهای انواع پروفیل

انواع پروفیل دارای کاربردهای گسترده‌ ای هستند که از مهمترین آنها، باید به استفاده از این محصولات در ساخت درب و پنجره‌ ها و نرده‌ های فلزی اشاره داشت. اما دیگر کاربردهای پروفیل عبارتند از:

  • ساخت سازه اسکلت‌ فلزی
  • استفاده در صنعت کشتی سازی
  • ساخت انواع نرده‌ های ساختمانی یا پیاده‌ روها
  • کاربردی در صنعت خودروسازی

قوطی آهنی در شیراز

قوطی آهن چیست

قوطی یک نوع از پروفیل است که سطح آن پایدار بوده و مقطع آن از نوع بلند می باشد. معمولا درون قوطی‌ ها توخالی است و تولید آنها به روش نورد سرد انجام می‌ شود. برای تولید قوطی آهن، ابتدا ورق‌ ها برش می‌ خورند و سپس درون دستگاهی به نام فرمینگ تحت فشار قرار گرفته و شکل‌ های مختلف به خود می‌ گیرند. اغلب قوطی‌ های آهنی در طول‌ های مشخص ۶ یا ۱۲ متری ساخته و به بازار عرضه می‌ شوند. از نظر ضخامت نیز انواع قوطی با یکدیگر متفاوت هستند.

انواع قوطی‌ با توجه به نوع استفاده، با ضخامت‌ های بین 5/0 تا ۴ میلی‌ متر تولید می‌ گردند. اما پروفیل‌ ها دارای ضخامت مشخص هستند؛ بنابراین باید عنوان شود که مهم‌ ترین تفاوت پروفیل و قوطی در میزان ضخامت آنها است. انواع قوطی آهن دارای خاصیت جوش پذیری بسیار عالی هستند؛ به همین خاطر هم در صنایع مختلف کاربرد آنها بسیار است. این نوع محصولات تنوع بالایی از لحاظ شکل ظاهری داشته و قابلیت شکل و فرم پذیری آنها بالا است.

انواع قوطی آهنی

کاربرد انواع قوطی آهن

انواع قوطی آهن با توجه به اینکه دارای سطح مقطع متفاوت هستند، کاربردهای بسیار زیادی هم دارند. از اصلی‌ ترین کاربرد قوطی آهن باید به موارد زیر اشاره نمود.

  • صنعت خودروسازی
  • ساخت سازه‌ های فلزی
  • ساخت انواع خودروهای سنگین
  • صنعت تولید مبلمان و میز و صندلی
  • ساخت انواع لوازم پزشکی
  • ساخت انواع لوازم ورزشی

بررسی تفاوت پروفیل و قوطی

قوطی و پروفیل از متریال‌ های بسیار کاربردی در صنایع گوناگون هستند که از نظر ویژگی، تفاوت‌ هایی با یکدیگر دارند و ما در ادامه به برخی از مهم‌ ترین تفاوت‌ های آنها اشاره خواهیم کرد.

تفاوت پروفیل و قوطی در شکل ظاهری

از لحاظ ظاهر، پروفیل و قوطی دارای تفاوت‌ هایی هستند. تفاوت شکل آنها اغلب در پهنا مقطع این محصولات است. در پروفیل‌ ها به سبب باز بودن سطح برش خورده، باید گفت که در بیشتر مواقع مقطع آنها به شکل مربع است. اما در قوطی‌ ها سطح مقطع می‌ تواند به شکل‌ های دیگری نیز وجود داشته باشد.

تفاوت پروفیل و قوطی از نظر ظاهر

تفاوت پروفیل و قوطی از نظر متریال

با استفاده از ورق‌ های فلزی مرغوب قوطی و پروفیل‌ ها تولید می‌ شوند. تفاوت پروفیل و قوطی از نظر متریال، در واقع جنس ورق هایی است که برای تولید آنها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. پروفیل‌ ها با استفاده از ورق های سرد ساخته می‌ شوند، اما قوطی‌ ها را با ورق سیاه تولید می‌ کنند. ورق سیاه، از نمونه ورق های فولادی است که به روش نورد گرم تولید می‌ شود.

فرق بین پروفیل و قوطی از نظر خواص فیزیکی

لازم است عنوان شود که اصلی‌ ترین تفاوت پروفیل و قوطی، در خواص فیزیکی آنها است. به دلیل اینکه متریال اولیه ای که برای تولید این محصولات به کار گرفته می‌ شوند، با یکدیگر متفاوت هستند هر کدام از لحاظ استحکام و خاصیت کشسانی با یکدیگر تفاوت‌ های بسیاری دارند.

تفاوت پروفیل و قوطی از نظر ضخامت و وزن

از دیگر تفاوت پروفیل و قوطی باید به میزان ضخامت و اندازه آنها اشاره داشت. در مورد ضخامت پروفیل‌ ها باید بدانید که بیشتر آنها حدود ۲ میلی‌ متر ضخامت دارند. اما قوطی‌ ها دارای ضخامت بیشتری هستند؛ در نتیجه وزن آنها هم بیشتر از پروفیل‌ ها می‌ باشد.

تفاوت پروفیل و قوطی از لحاظ قیمتی

در زمان تولید پروفیل و قوطی، متریالی که مورد استفاده قرار می‌ گیرند با یکدیگر فرق دارند. تفاوت متریال و روش ساخت نیز باعث می‌ شود تا قیمت قوطی و پروفیل با یکدیگر تفاوت‌ هایی داشته باشد. در بازار فروش آهن معمولاً پروفیل قیمت بیشتری نسبت به قوطی دارد. معمولا آهن آلاتی که به روش نورد سرد تولید می‌ شوند، به سبب استحکام بالا دارای قیمت بیشتری هستند.

قیمت انواع پروفیل و قوطی

سخن پایانی

برخی از افرادی که در صنعت فولاد فعالیت می‌ کنند نیز، گاهی ممکن است از تفاوت پروفیل و قوطی آگاه نباشند. بنابراین مطلع شدن از تفاوت این دو مقطع فولادی با یکدیگر، می‌ تواند انتخاب آنها را به هنگام خرید آسان‌ تر نماید. همانطور که در این مطلب بیان نمودیم، پروفیل‌ ها از محصولات فولادی هستند که سطح مقطع یکسانی دارند. انواع قوطی آهن زیر مجموعه پروفیل‌ ها هستند. قوطی‌ ها، نوعی پروفیل درون خالی می‌ باشند که سطح مقطع آنها به شکل های گوناگون است. پروفیل و قوطی از نظر شکل، کاربرد، خواص، وزن، ضخامت و قیمت تفاوت‌ های بسیاری با یکدیگر دارند. بنابراین بهتر است برای خرید انواع قوطی آهن یا پروفیل، فروشگاه‌ هایی را انتخاب کنید که دارای مشاوره فروش هستند.

اگر شما متقاضی خرید پروفیل و قوطی در شیراز هستید، می‌ توانید به مجموعه فروش پارسه استیل مراجعه کنید. مجموعه پارسه استیل، علاوه بر فروش حضوری این محصولات اقدام به فروش اینترنتی انواع ورق آهن، پروفیل و قوطی نموده است. بنابراین برای اینکه بتوانید در زمان و هزینه‌ های خود صرفه‌ جویی نمایید، کافیست به وب سایت این مجموعه مراجعه کنید. در وب سایت این فروشگاه قیمت روز انواع پروفیل، قوطی و ورق آهن درج شده است. شما عزیزان با مراجعه به سایت پارسه استیل، می‌ توانید از قیمت روز این محصولات مطلع شده و خرید خود را در کوتاه ترین زمان انجام دهید.

 

ارسال دیدگاه